Vår identitet

Det här är en sann historia. För att skydda personerna ifråga har vi bytt ut namn, alla datum, siffror och kännetecken. Dvs står det mörk dam i 50-års åldern i grön skjorta talar vi troligen om en man i blå skjorta, 26 år på nacken och bruna ögon.

Idag under kafferasten slank det ut en ung kvinna från en av förmännens rum. Han hälsade henne och blev kvar med ett papper i handen. Något som såg väldigt mycket ut som ett arbetskontrakt. Vi i kaffebordet tittade lite på varandra och spekulerade tyst för oss själva vad som pågick. Väl tillbaka i arbetsrummet började vi fundera med arbets kollegan ifall det kommer att börja någon ny. Så sent som igår diskuterade vi fenomenet att folk publicerar bilder och texter hit och dit utan att fundera på vem som kommer åt faktan. Därmed beslöt vi oss för att testa fenomenet. Får vi reda på vem hon är utan att göra något större detektivarbete, dvs bara på basis av hennes öppna sociala medier? I kalendern fick vi snabbt reda på hennes namn. Facebook berättade att hon är gift, röker och har ett eller flera barn. Inga vänner, inga foton. Sedan öppnade vi Instagram. Voila. Fullträff.
På några minuter fick vi reda på hennes födelsedag, ålder, bröllopsdag, barnens namn, födelsedagar, fritidsintressen och favoritleksak. Vår nya arbetskollega gillar att springa, hon har gått ner i vikt säkert 30 kg under ett år,  hon bor i ett gammalt hus som de renoverar. Huset är gult. De har tre äppelträd och en katt. Hon kurvar runt i stan i en grå volvo. Troligen 5-6 år gammal. För 16 dagar sedan bekräftades det att hon fick platsen hos oss.

De har en segelbåt och stuga ca 40 km från arbetsplatsen. Hon har varit 4 år mammaledig. Det här allt bara genom att läsa av Instagram.

Jag började fundera för mig själv vad jag skall fråga henne när hon börjar för känns ju lite som att jag redan vet alla basuppgifter om henne? Behöver vi alls umgås när vi lagt ut all fakta redan?
Jag tror jag någon gång ska läsa objektivt min blogg och fundera på hurudan bild ni egentligen får av mig. Är den i balans med hurdan jag egentligen är. Eller är jag en fiktiv person med mycket åsikter?

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse